dinsdag 12 juni 2012

Één omroepster en zangeres Geena Lisa: ‘Ik vond Eurosong echt niet plezant’


Één omroepster en zangeres Geena Lisa: ‘Ik vond Eurosong echt niet plezant’


In een interview met ‘Dag Allemaal’ naar aanleiding van het derde seizoen van ‘Vlaanderen Muziekland’, betreurt Geena Lisa haar Eurosongdeelname in 2008. ‘Er zijn dingen die ik heb gedaan omdat ze mij zijn opgedrongen. Zoals Eurosong. Dat vond ik echt niet plezant.’

De uitlating van Geena Lisa komt niet onverwacht. In de aanloop naar Eurosong 2008 voelde Eurosong.be de bui hangen dat de Eén-omroepster wel eens richting Vlaamse voorronde zou gaan. Telkens als we haar daarover een vraag stelden, kregen we een heel erg terughoudend tot zelfs negatief antwoord.

‘Eurosong werd me opgedrongen’
Toen de deelnemerslijst bekend gemaakt werd, prijkte de Eén-presentatrice plotsklaps toch op de affiche met ‘Wheel of time’ een (niet eens onaardig) lied van Urban Trad-voorman Yves Barbieux. Wat informeel al heel lang geweten was, geeft Geena Lisa vier jaar na de feiten volmondig toe:

Eurosong werd haar opgedrongen door de openbare omroep, die graag een grote naam uit eigen huis in de wedstrijd wilde lanceren. Het is meteen de zoveelste indicatie dat de kandidatenlijst voor Eurosong een evenwichtsoefening was, dan wel een oprechte selectie van de beste liedjes uit alle ingestuurde inzendingen.

‘Ik zou het nóóit meer doen’
Anno 2012, op de vooravond van haar veertigste verjaardag, zou Geena Lisa dit niet meer laten gebeuren. ‘Ik vond Eurosong echt niet plezant. Voor ik het wist kwam ik terecht in een mallemolen van ego’s en platenfirma’s. Zo stout en hard allemaal. Dat zou ik nóóit meer doen. Daar ben ik veel te braaf voor.’

De stunt om omroepster Geena Lisa op Moederdag te laten vervangen door haar eigen moeder Josée (foto) heeft de VRT op ideeën gebracht. Op zondag 10juni, Vaderdag, krijgen zes papa's de kans om voor één dag omroeper te worden. De papa's worden geschminkt, krijgen de juiste outfit van een stilist, mogen programma's bekijken en teksten schrijven en een programma aankondigen.

De fans van Evy Gruyaert, Saartje Vandendriessche, Geena Lisa, Andrea Croonenberghs en Eva Daeleman moeten zondag op hun tanden bijten: zes onbekende papa’s worden dan ter ere van vaderdag omroeper op Eén.

Terwijl Geena Lisa op moederdag haar eigen moeder uitnodigde om de programma’s aan te kondigen, haalt de VRT nu voor vaderdag zes papa’s binnen die door hun kinderen of vrouwen zijn ingeschreven voor een omroepbeurt. De vaders hebben elk hun eigen motivatie om mee te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten